خلیل جوادیار، مدير كميسيون مديريت آموزشي شورای عالی آموزش و پرورش:

تشکیل نظام معلمی، گامی در جهت ارتقاء جایگاه، شان و شرایط معلمان است

خلیل جوادیار، مدير كميسيون مديريت آموزشي شورای عالی آموزش و پرورش در میزگرد بررسی "نقش و کارکردهای نظام معلمی در آموزش و پرورش ایران"  که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد گفت: امیدواریم با برگزاری میزگرد "نقش و کارکردهای نظام معلمی در آموزش و پرورش ایران" بتوانیم گامی مثبت در جهت ارتقا جایگاه، شان و شرایط معلمان عزیز کشورمان برداریم.

وی افزود: همان‌طور که دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در سخنان خود بدان اشاره کردند موضوع تشکیل نظام معلمی در آموزش و پرورش سابقه طولانی دارد و چه بسا بتوان گفت حدود 15 سال است که موضوع نظام معلمی به اشکال مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مدیر میزگرد بررسی نقش و کارکردهای نظام معلمی در آموزش و پرورش ایران اظهار کرد: نخستین تعاملی که در این باره در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شده مربوط به سال 1386 و ابتدای سال 1387 بوده است. در سال 1387 کار تدوین، بررسی و احصاء این موضوع انجام شده است.

وی توضیح داد که پس از یک وقفه 9 ساله مجددا موضوع نظام معلمی با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که یکی از برنامه‌های راهکار 2-8 ذیل برنامه۲ با این عنوان که "تدوین، تصویب و راه‌اندازی سازمان نظام معلمی با تاکید بر واگذاری بخشی از وظایف غیرحاکمیتی به معلمان با هماهنگی مراجع ذیربط"، در دستور کار قرار گرفته است.

جوادیار افزود: در سال 1396 مجددا این موضوع بنا به دستور وزیرِ وقت آموزش و پرورش مبنی بر بحث و بررسی مجدد، موضوع مورد بازنگری قرار گرفت. دبیرخانه‌ و کار گروه‌هایی با حضور نیروهای تخصصی تشکیل شد. کار تدوین پیش‌نویس در کمیسیون مربوطه انجام و کتابچه‌ای هم در این باره تدوین شد و برای نظرسنجی و اعتباربخشی در اختیار مراجع مختلف و صاحب‌نظران قرار گرفت. در سال 1401 هم این موضوع به میزکار برگشت و کارگروه‌ها کار را در حد توان بازبینی کردند.

وی اظهار کرد: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش متولی بررسی کارشناسی موضوع بود و باید در صحن شورای عالی هم مطرح می‌شد. پیگیری این برنامه به جایی رسیده که امسال موضوع نظام معلمی از دفتر وزارتی جهت بررسی و اعلام نظر به معاونت حقوقی و امور مجلس فرستاده شده است.

کارشناس شورای عالی آموزش و پرورش معتقد است: تشکیل نظام معلمی در ایران کار اساسی و بزرگی است و یکی از اهداف برگزاری این میزگرد، ایجاد رویکرد در سیاستگذاران و دستگاه‌های حاکمیتی به این موضوع به صورت خاص و جلب نظر افکار عمومی به صورت عام،  مبنی بر اینکه که باید یک "نظام حرفه‌ای معلمی" وجود داشته باشد، است و بدیهی است با برگزاری اینگونه جلسات بر اعتبار، غنا و پختگی کار افزوده خواهد شد

جوادیار در پایان گفت: این رویکرد را می‌توانیم با برگزاری این میزگردها بیش از پیش تبیین کنیم و امیدواریم کار تشکیل نظام معلمی به جایی برسد که همانند رتبه‌بندی به قانون تبدیل شود و حقی که از موضوع تشکیل نظام حرفه‌ای معلمی به دنبالش هستیم ادا شود.

سند تحول بنیادین